Warcraft III: Reign of Chaos a The Frozen Throne – klasika, která ani po 20 letech neztrácí lesk

Herní klenot s nadčasovým příběhem

Když Blizzard Entertainment v roce 2002 vydal Warcraft III: Reign of Chaos (v češtině známý jako Vláda chaosu) a o rok později datadisk The Frozen Throne (Ledový trůn), netušil, že tím navždy ovlivní herní historii. Tato real-time strategie si okamžitě získala kritiky i hráče a dodnes je považována za jeden z vrcholů žánru. Příběh Warcraftu III se odehrává ve světě Azeroth zmítaném invazí Plamenné legie a nemrtvé Pohromy, kde se osudy lidí, orků, nočních elfů a dalších ras prolínají v epické sáze o zradě, oběti a vykoupení. Skvělý příběh a výrazné postavy patří k hlavním důvodům, proč je hra i po dvou dekádách ceněna jako herní klenot – tragická cesta prince Arthase Menethila k temnotě či bouřlivé činy orka Thralla a lovce démonů Illidana Stormrage patří mezi nezapomenutelné momenty herní fantastiky. Kritici ocenili, že kampaň se dokázala vyhnout klišé a nabídla nuancovaný pohled na konflikty jednotlivých frakcí. Magazín Waypoint dokonce zpětně označil příběhovou kampaň Warcraftu III za „jednu z nejlepších singleplayerových kampaní v historii“ s vyzdvižením slavné mise The Culling (Čistka), v níž hráč v roli Arthase čelí bezvýchodné volbě vyvraždit město, aby zabránil šíření nákazy. Tyto silné příběhové momenty dodnes rezonují mezi fanoušky a řadí Warcraft III po bok největších herních klasik.

Nemalý podíl na atmosféře má i filmová prezentace a produkční hodnoty. Každá mise je protkána in-engine cutscénami, které plynule posouvají děj, a klíčové zvraty dokreslují působivá předrenderovaná videa v typické blizzardí kvalitě. Recenzenti už v roce 2002 žasli nad technickým zpracováním – detailními modely jednotek a živoucím herním světem – a chválili Warcraft III za to, jak úspěšně převedl sérii do plně 3D grafiky. Hráči si také oblíbili kompletní český dabing původní verze, který patřil ve své době k nadstandardním počinům a pomohl tuzemským fanouškům ponořit se do děje (ve Frozen Throne sice už oficiální dabing chyběl, ale původní Vláda chaosu zůstává legendou i díky hlasům českých herců). Warcraft III zkrátka po všech stránkách exceloval – od hudebního doprovodu a atmosféry jednotlivých ras až po kvalitní dabing postav – což vše dohromady vytvářelo zážitek, jenž ani po 20 letech nezestárnul. Není divu, že hra posbírala řadu ocenění včetně titulu Hra roku 2002 na GameSpotu a dodnes bývá uváděna mezi nejlepšími hrami všech dob.

Inovativní design, hrdinové a nové herní prvky

Kromě příběhu a prezentace si Warcraft III získal nesmrtelnou slávu i díky svému hernímu designu. Blizzard se odvážně odchýlil od klasických RTS mechanik – do bitev poprvé zapojil hrdinské jednotky s možností získávat zkušenosti, levelovat a sbírat vybavení, čímž do strategie vnesl prvky RPG. Tato inovace zásadně obohatila hratelnost: hráč si vytváří osobní vazbu k mocným hrdinům na bojišti a každé jejich rozhodnutí může zvrátit průběh bitvy. Nutnost prozkoumávání mapy a bojů s neutrálními monstry (creeps) kvůli zkušenostem zase přidala další rozměr taktiky a odlišila Warcraft III od ostatních strategií té doby. Kritici vyzdvihovali, jak nové mechaniky (například systém denního a nočního cyklu ovlivňující chování jednotek či zavedení upkeepu zpomalujícího těžbu při velké armádě) dodaly hratelnosti hloubku a nutily hráče volit různé strategie. Přitom se Blizzardu povedlo zachovat výbornou vyváženost čtyř rozdílných frakcí, takže žádná rasa nepůsobila nepřemožitelně.

Warcraft III také nastavil nový standard v oblasti multiplayeru. Integrovaná služba Battle.net poskytla pohodlné vyhledávání online zápasů, žebříčky a profily hráčů, což v roce 2002 představovalo špičku v online hraní. Hráči se rychle zamilovali do kompetitivní scény – díky skvělé vybalancovanosti a zábavnosti označil GamePro multiplayer Warcraftu III za vysoce návykový. Zkrátka, po designové stránce byl Warcraft III moderní a odvážný titul, který ukázal, jak inovovat žánr RTS a přitom neztratit přístupnost. Tyto kvality jsou dodnes hodnoceny s respektem a hra slouží jako inspirace pro vývojáře i hráčské komunity.

Komunita, modding a zrod nových žánrů

Jedním z největších odkazů Warcraftu III je jeho komunitní scéna a možnosti modifikací. Blizzard do hry zakomponoval výkonný World Editor, který hráčům umožnil relativně snadno vytvářet vlastní mapy, scénáře a zcela nové herní režimy. Komunita tuto šanci popadla a během let vytvořila tisíce unikátních custom maps, které výrazně prodloužily životnost hry. Hráči se scházeli na Battle.netu, aby zkoušeli nejrůznější výtvory – od drobných úprav až po zcela přetvořené módy, které měnily žánr hry.

Právě na platformě Warcraftu III se zrodil fenomén MOBA (Multiplayer Online Battle Arena). Nejslavnější komunitní mapa Defense of the Ancients (DotA) vznikla jako fanouškovský projekt nadšenců, kteří využili editoru k vytvoření týmové arénové bitvy hrdinů. DotA se stala obrovským hitem a prakticky dala vzniknout celému novému žánru, jenž dnes reprezentují tituly jako League of Legends či Dota 2 – obě hry otevřeně přiznávají inspiraci původní modifikací z Warcraftu III. Je úžasné uvědomit si, že jeden fanouškovský mod položil základ jedné z nejpopulárnějších a nejvýdělečnějších herních kategorií vůbec.

Warcraft III však nevytvořil jen MOBA. Tower defense hry – další velmi oblíbený žánr – se proslavily právě díky benzině, kterou jim dodala komunita Warcraftu. Ve Frozen Throne Blizzard dokonce ukryl tajnou tower defense misi v kampani, která hráče motivovala zkusit si bránění základny pomocí stavby věží. Fanoušci pak rozvinuli tuto myšlenku v nepřeberném množství TD map. Populární Element TD či Gem Tower Defense vznikly právě ve World Editoru Warcraftu III a staly se tak oblíbenými, že se dočkaly i samostatných verzí mimo původní hru. Kromě MOBA a TD scénářů komunita stvořila i bezpočet dalších režimů: týmové hero arény, kooperativní RPG dobrodružství, strategie typu tower offense, vtipné mini-hry, rekonstrukce jiných her (např. šachy, Pac-Man) a mnoho dalších. Prakticky vznikl ekosystém moddingu, kde kreativní jedinci tvořili a sdíleli obsah a ostatní hráči jej dychtivě konzumovali.

Díky této živé komunitě byl Warcraft III dlouhá léta udržován při životě a neupadl v zapomnění. Hráči se vraceli kvůli novým mapám a zážitkům, profesionální scéna soutěžila v turnajích a Blizzard pravidelně vydával patche balancující jednotky na základě feedbacku komunity. Není přehnané tvrdit, že moddovací scéna Warcraftu III ovlivnila celou herní branži – ukázala potenciál user-generated obsahu a odstartovala trendy, z nichž herní svět těží dodnes.

Warcraft III: Reforged – legendární hra v novém kabátě

Jak roky plynuly, myšlenka remasteru této klasiky sílila. Nakonec Blizzard fanoušky vyslyšel a na BlizzConu 2018 oznámil Warcraft III: Reforged – modernizovanou verzi původní hry i datadisku Frozen Throne s přepracovanou HD grafikou a novými modely jednotek. Nadšení bylo obrovské; představa zahrát si milovanou kampaň s aktuální vizuální kvalitou a znovu oživit multiplayerovou komunitu zněla skvěle. Reforged nakonec vyšel v lednu 2020, avšak namísto triumfálního návratu klasiky se Blizzard dočkal rozpačitého přijetí.

Ačkoliv nová grafika přinesla vyšší rozlišení, detailnější jednotky a podporu 4K rozhraní, hra postrádala mnoho slíbených vylepšení a změn, které vývojáři původně naznačovali. Kampaň zůstala téměř beze změn oproti originálu – dramatické přepracované cutscény, které Blizzard ukazoval na demu (např. emotivnější provedení scény The Culling), ve finální verzi prakticky nebyly. Mnohé mapy a mise se vizuálně lišily jen minimálně, nové uživatelské rozhraní slibované v trailerech nebylo při vydání vůbec zahrnuto. Blizzard se totiž během vývoje rozhodl ustoupit od radikálních zásahů do příběhu a hratelnosti, aby uchoval “čistotu” klasické zkušenosti po tlaku části fanoušků, kteří nechtěli žádné změny. Výsledkem byl kompromis, který ale mnoho hráčů zklamal – čekali větší modernizaci, než jen hezčí modely postav.

Co hůř, Reforged připravil původní hru o řadu funkcí a komunitních prvků, které fanoušci milovali. Blizzard totiž sloučil Reforged a klasický Warcraft III do jednoho klienta, takže i hráči vlastnící původní verzi byli nuceni přejít na novou aktualizaci. Tím došlo k „vypnutí“ starého Battle.netu pro War3 – hra přišla o některé dlouholeté funkce jako byly klanové služby, automatické turnaje, možnost hrát po LAN či offline a dokonce zpočátku chyběl i hodnocený žebříček (ranked ladder). Mnozí hráči zjistili, že nejdou spouštět ani vlastní kampaně (custom campaigns) vytvořené komunitou, což byla pro modderskou obec obrovská rána. Změnila se také pravidla – v nové licenční smlouvě si Blizzard nárokoval práva na veškeré uživatelské mapy, zřejmě aby předešel situaci, kdy mu fenomén jako DotA “uteče” ke konkurenčním firmám. Tyto kontroverzní zásahy působily dojmem, že Reforged obětoval část duše originálu: základní hra sice byla přeleštěna graficky, ale ztratila kolem sebe komunitní infrastrukturu budovanou po dvě desetiletí.

Negativní reakce na sebe nenechaly čekat. Fanoušci zaplavili internet stížnostmi – poukazovali na to, že Blizzard odstřihl jejich milovaný originál a nahradil jej horší verzí. Mnoho hráčů označilo Reforged za nejhorší remaster v historii a cítili se podvedeni nesplněnými sliby. Situace došla tak daleko, že Blizzard musel rozhořčeným zákazníkům nabídnout okamžité vrácení peněz. Na agregátoru Metacritic hráči hromadně udělili Reforgedu tragické hodnocení – uživatelské skóre kleslo až na 0,5/10, čímž se titul zapsal jako jedna z nejhůře hodnocených her vůbec. Namísto velkolepého comebacku značky tak Blizzard zažil PR katastrofu. Přitom kritici v recenzích nebyli o moc shovívavější: shodli se, že jádro Warcraftu III je stále skvělé, ale remaster jako takový nepřináší dost nového a trpí chybami. Například magazín PC Gamer označil Reforged za „vynikající RTS, kterou bohužel sráží velmi neuspokojivý remaster“. Game Informer zase litoval, že Warcraft III byl skvělou hrou, ale těžko hledat důvod se k ní v této podobě vracet, přičemž vyjmenoval dlouhý seznam bugů, chybějících funkcí a nedotažených novinek. Zkrátka, Warcraft III: Reforged odstartoval roku 2020 fiaskem, jež na reputaci Blizzardu zanechalo nemalou skvrnu.

Změny k lepšímu aneb má smysl se k Reforged vracet?

Po kritickém úvodu se Blizzard zavázal, že bude na Reforged dále pracovat a postupně doplní absentující funkce. První měsíce po vydání však panovalo ticho a komunita už pomalu ztrácela naději. Až více než rok po vydání, v létních měsících 2022, přišel zásadní patch 1.33, který konečně přinesl hodnocené žebříčkové zápasy (Ranked Play), hráčské profily a online žebříčky – tedy funkce, jež originál měl odjakživa a v Reforged dosud chyběly. Bylo s podivem, že něco tak zásadního trvalo doplnit tak dlouho, ale komunita to brala jako první skutečný krok k „oživení“ hry. Blizzard navíc upravil i některé mise v kampani (balanc a drobná vylepšení) a naznačil, že nejde o poslední aktualizaci.

Další velký zlom nastal v lednu 2023 s patchem 1.35, jenž s velkou pompou vrátil do hry podporu Custom Campaigns – hráči tak opět mohou spouštět fanouškovské kampaně nebo si vytvářet vlastní, podobně jako v původní hře. Tento krok potěšil zejména komunitu tvůrců obsahu, která na vlastní kampaně v Reforged marně čekala tři roky. Kromě toho patch 1.35 dále vylepšil žebříčky, opravil řadu chyb a přinesl i výraznější balanční update jednotek po dlouhé době. Mezitím už byl doplněn také systém klanů a chatovacích kanálů (ten byl přidán v patchi 1.34 na podzim 2022), takže dnes už Reforged obsahuje většinu funkcí, které zprvu postrádal. Některé prvky původního Battle.netu (např. automatické turnaje) se sice nejspíš už nevrátí, ale to byly minoritní záležitosti využívané jen úzkou skupinou hráčů. V současnosti tak Warcraft III: Reforged nabízí jak moderní grafiku, tak (konečně) i všechny důležité komunitní nástroje – hodnocený multiplayer, vlastní hry, klany, profily a podporu modů – tedy věci, bez nichž se kdysi hra neobešla.

Má tedy smysl dát Reforged druhou šanci? Pro skalní fanoušky originálu je pochopitelně těžké zapomenout pokažený start a možná zůstanou u svých původních instalací nebo alternativních řešení (komunita si například během čekání vytvořila vlastní službu W3Champions pro matchmaking, což dokazuje, jak oddaní tito hráči jsou). Pokud však odhlédneme od minulých křivd, dnešní Warcraft III: Reforged je mnohem lepší hrou, než byla v roce 2020. Většina technických problémů byla zalátána, chybějící obsah doplněn a samotné jádro hry – tedy vynikající kampaň a návykový multiplayer – to vše zůstalo tak zábavné jako kdysi. Navíc si můžete vybrat, zda chcete hrát s původní grafikou nebo s novými modely; i to může pro někoho být zajímavé zpestření, vidět staré hrdiny v novém detailu. Reforged tedy konečně plní to, co mělo být samozřejmostí od začátku: důstojně reprezentuje legendární titul na moderních počítačích.

Ohlasy hráčů a závěrečné zhodnocení

Příběh Warcraftu III dobře ilustruje, jak nadčasová klasika může inspirovat generace hráčů – a zároveň jak riskantní je zasahovat do odkazu takové hry. Zahraniční recenze původního Warcraftu III svého času nešetřily superlativy: hra získala v průměru hodnocení 92 %, odnášela si ocenění strategická hra roku a byla chválena za audiovizuální zpracování i revoluční hratelnost. Naproti tomu recenzenti v roce 2020 u Reforged často vyjadřovali zklamání. Průměrné skóre recenzí remasteru se pohybovalo kolem 60 % – tedy nic slavného – a třeba GameSpot nebo IGN kritizovali Blizzard za nedodržené sliby a ospalé tempo vylepšení. PC Gamer ve svém verdiktu trefně shrnul, že Warcraft III zůstává výjimečnou RTS, jenže remaster ji nedokázal posunout kupředu a zklamal. To, co by jindy byla “jen” průměrná předělávka, se však kvůli odebrání starých funkcí proměnilo v rozhořčení fanoušků. Jak už bylo zmíněno, ti neváhali vyjádřit svůj nesouhlas – ať už masivním snižováním uživatelského hodnocení (0,5/10 na Metacritic hovoří za vše), nebo zaplavením fór stížnostmi. Výmluvný je komentář jednoho z hráčů: „Blizzard mi odstavil mou starou verzi Warcraftu 3 a nutí mě stahovat 30 GB navíc (má původní hra měla jen 2 GB). Navíc už prý nejde hrát mapy s vlastními modely jako Pokémon či DBZ, nemluvě o tom, že odstranili vlastní kampaně a LAN. 0/10“. Takové reakce zaplnily oficiální fóra i sociální sítě a ukázaly, jak moc komunita na Warcraftu III lpěla.

Dnes – s odstupem času a po sérii oprav – se situace uklidnila. Warcraft III: Reforged už neplní přední stránky herních magazínů, ale potichu si buduje lepší reputaci mezi těmi, kdo mu dali druhou šanci. Stále však platí, že jméno Warcraft III nejvíce září díky originálu z roku 2002 a jeho datadisku. Tyto hry definovaly dětství a mládí mnoha dnešních hráčů. Přinesly nám epický příběh Arthase, Thralla, Illidana a dalších hrdinů, na který dodnes vzpomínáme. Ukázaly, že i strategie může mít propracované vyprávění s emocionálním dopadem. A jejich dopad na herní scénu – od zrodu MOBA žánru až po nekonečné večery strávené u custom her s přáteli – je zkrátka obrovský.

Proč se tedy znovu ponořit do Warcraftu III? Důvodů je spousta. Ať už patříte mezi pamětníky, kteří chtějí znovu prožít legendární kampaň a zažít onen nostalgický mráz na zádech při úvodním filmu, nebo jste mladší hráči, které láká vyzkoušet si na vlastní kůži „jaké to tenkrát bylo“ – Warcraft III má co nabídnout i v roce 2025. Kvalita designu a vyprávění této hry překonala zkoušku časem. Stačí pár minut a ocitnete se uprostřed konfliktu lidí s orky, budete stavět základnu v Silvermoonu nebo zoufale bránit svůj strom života jako noční elf – a rychle pochopíte, proč je tahle hra právem legendou. Navíc díky Reforged je přístupnější než kdy dřív na moderních systémech (byť s poněkud kontroverzními změnami).

Zahraniční komentátorka Hazel Monforton jednou poznamenala, že “skvělé hry nestárnou – zrají”. Warcraft III je toho důkazem. Po více než dvaceti letech od vydání si stále drží kouzlo, dokáže vtáhnout a zabavit jako málokterá novinka. Je to herní klenot, ke kterému má smysl se vracet – ať už kvůli nostalgii, nebo abyste objevili kapitolu herní historie, jež formovala současnost. Vydejte se tedy znovu do Azerothu, postavte se Pohradě a Plamenné legii, veďte své hrdiny do boje… a nezapomeňte si to užít, jako by byl rok 2002. Legendy totiž neumírají – žijí dál ve vzpomínkách a na obrazovkách těch, kdo je milují. Warcraft III k takovým legendám bezesporu patří.

Lok’tar ogar! – Vítězství nebo smrt, zvučí bojový pokřik orků. V případě Warcraftu III platí, že tahle hra zvítězila nad časem a zaslouží si, abychom se k ní s radostí vraceli.

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:
×

Splátková kalkulačka ESSOX