Fallout: Bakersfield – fanouškovský návrat do Falloutí pustiny na enginu Doomu

Po čem fanoušci volají, když přijde řeč na legendární Fallout z roku 1997? Někteří by rádi moderní remaster, jiní však berou věci do vlastních rukou. Důkazem je ambiciózní fanouškovský remake Fallout: Bakersfield, který převádí klasické RPG Fallout 1 do podoby rychlé akční střílečky ve stylu prvního Doomu. Po letech čekání (první teaser vyšel už v roce 2022) se projekt konečně připomněl novým trailerem – a ten vypadá neuvěřitelně působivě. Fanoušci retro her i pamětníci zlaté éry RPG okamžitě zbystřili.

Návrat do Necropolis ve vlastních očích

Fallout: Bakersfield si klade za cíl věrně převyprávět klíčovou kapitolu prvního Falloutu – dobrodružství Vault Dwellera ve městě Necropolis (v ruinách kalifornského Bakersfieldu) – ovšem nově z pohledu první osoby. Trailer ukazuje hlavního hrdinu, jak se s brokovnicí či zápalnou zbraní probíjí ghúly zamořenými troskami města. Nechybí ani ikonické momenty z původní hry, jako setkání a konfrontace se supermutantem Harrym, bossem necropoliské zóny. Na záběrech dokonce vidíme dialog s tímto mutantem – stejně jako v Falloutu 1 je možné s Harrym prohodit pár slov dříve, než dojde na poslední boj. Příběhově tedy nejde o žádnou odbočku od kánonu, ale o přímou reinterpretaci událostí Falloutu 1 v rámci zóny Necropolis. Fanoušci tak dostanou šanci znovu získat vodní čip a postavit se mutantím hrozbám, tentokrát však dynamicky a zblízka, jako ve starých doomovkách.

Doom engine v roli Pip-Boye

Ukázka z Fallout: Bakersfield – souboj s mutantem Harrym v ruinách Bakersfieldu. Rozhraní kombinuje prvky Doomu (ukazatele vespod) a Pip-Boye z Falloutu, včetně zeleného textového pole s popisy situace.

Projekt běží na moderní verzi 3D enginu Doomu (GZDoom) a využívá sprite-based 2.5D grafiku, která překvapivě věrně navozuje atmosféru původních izometrických Falloutů. Tvůrci si dávají záležet na detailech – záběry z hraní překvapí plynulými animacemi při boji tváří v tvář i střelbě a také brutálními efekty v podobě krve a odletujících končetin. I přes využití starého enginu tak akce působí překvapivě živě a moderně. Zásadní roli hraje také uživatelské rozhraní: autorům se podařilo sloučit klasický HUD Doomu s estetikou Pip-Boye z Falloutu. Na spodní části obrazovky tak vidíme ikonické ukazatele zdraví, stavu zbraně a munice jako v Doomu, ovšem doplněné o retro obrazovku s monochromatickým zeleným textem ve stylu terminálů z roku 2161. Tento textový panel vypisuje popisy prostředí, hlášení o zásazích či typické suché poznámky – přesně tak, jak to pamatujeme z Fallouta. Na první pohled je jasné, že vizuální styl a celkové ladění ctí originál: ponurá paleta barev, ruiny osvětlené ohněm a stíny a na každém kroku odkazy pro znalce (všimnout si lze např. zničeného vítacího oblouku s nápisem “Welcome to Bakersfield”, známého z původní hry).

Kdo za tím stojí a kdy to vyjde?

Hlavním autorem projektu je Alexander „Red888guns“ Berezin, zkušený modder z komunity Falloutu. Berezin se dříve podílel například na rozsáhlých fanouškovských modifikacích Fallout: Sonora a Olympus 2207 (obě zasazené do universa původních Falloutů). Fallout: Bakersfield je však jeho doposud nejambicióznější počin. Pracuje na něm téměř sólo ve svém volném čase – i proto vývoj trvá dlouho a postupuje pomaleji. První veřejnou ochutnávku (krátký teaser) zveřejnil už v září 2022 k příležitosti 25. výročí série. Poté se však projekt na dlouho odmlčel a mnozí se obávali, zda nebyl uložen k ledu. Nový plnohodnotný trailer z července 2025 tedy přišel jako příjemné překvapení a důkaz, že vývoj nadále pokračuje.

Podle informací z traileru je aktuálně mod dokončen zhruba z 60 %. Tvůrce uvedl, že prostředí má hotová z 80 %, zbraně z 50 % a nepřátele z 30 %. Z toho je patrné, že nejvíce práce ho čeká na tvorbě protivníků a jejich AI. Na úplném konci videa navíc na chvíli problikne stylizované datum vydání ve formátu ??/??/202? – a než se obrazovka zamlží, lze zahlédnout, že poslední číslice roku se mění na 7, tedy 2027. Berezin tak zřejmě míří na vydání plné verze až v roce 2027. Čekání tedy bude ještě dlouhé, ale dle reakcí fanoušků to vypadá, že se vyplatí být trpělivý. Sám autor mezitím nezahálí – aktuálně spolupracuje se studiem New Blood Interactive (Dave Oshry) na připravovaném izometrickém RPG inspirovaném Falloutem, které bylo nedávno oznámeno. I tam zúročuje své zkušenosti s postapokalyptickým výtvarným stylem. Lze předpokládat, že práce na této komerční hře vývoj Bakersfieldu trochu zpomalila, přesto Berezin fanoušky ujišťuje, že na mod nezanevřel a hodlá jej dokončit. Pro komunikaci s komunitou a podporu projektu si dokonce zřídil profil na platformě Boosty (ruská obdoba Patreonu).

Nadšení fanoušků a ohlasy komunity

Nový trailer vyvolal v komunitě Fallout nadšenců bouři nadšení. Na sociálních sítích a YouTube se okamžitě objevila záplava pochvalných komentářů – nejednomu fanouškovi spadla brada při pohledu na to, jak věrně mod zachycuje atmosféru původních Falloutů v boomer shooter kabátku. Například na YouTube jeden z komentujících píše, že „tohle může být nejvíc boží Fallout projekt, jaký jsem kdy viděl“, zatímco další nadšenec dodává „Takhle má vypadat pravý Fallout“. Objevují se i odvážné výroky, že tento fanouškovský počin svým zpracováním předčí oficiální novodobé díly série – což je samozřejmě velmi subjektivní, ale svědčí to o tom, jak moc projekt na hráče zapůsobil. Pozitivně referují i herní média: server PCGamesN označil Fallout: Bakersfield za „ambiciózní mod, který přetváří Fallout jako FPS na enginu Doomu“ a zdůrazňuje, že reakce fanoušků jsou zatím jednoznačně kladné. Podobně i redaktor Notebookcheck píše o „věrném, temném a syrovém náhledu do ambiciózního projektu“ pro fanoušky původní hry. Je tak zřejmé, že v očích komunity má Bakersfield našlápnuto stát se jedním z nejzajímavějších fanouškovských projektů posledních let.

Samozřejmě, nabízí se i otázka, jak na takový počin zareaguje oficiální držitel značky – Bethesda (resp. Microsoft). Fallout: Bakersfield je nekomerční fanouškovská modifikace a autoři jasně uvádějí, že není nijak spojena s Bethesda Softworks ani id Software. V historii už došlo k několika případům, kdy velké firmy fanouškovské remaky zastavily kvůli ochranným známkám. V případě série Fallout ale zatím Bethesda vůči nekomerčním modům spíše tolerantní byla. Dokonce některé rozsáhlé projekty (např. Skyrim mod Skyblivion) vývojáři veřejně podpořili. Komunita tak doufá, že Bakersfield bude vnímán jako pocta originálu a nebude stižen žádnými právními překážkami. Ostatně kvalita tohoto modu je tak vysoká, že by leckdo při letmém pohledu věřil, že jde o oficiální produkt – a taková fanouškovská vášeň by měla být spíše důvodem k uznání.

Pocta klasickým RPG z 90. let

Na Fallout: Bakersfield je znát, že vzniká jako pocta starým RPG klasikám. Alexander Berezin otevřeně říká, že jeho dílo je „milostným dopisem původním hrám“ – nejde mu o moderní pojetí ve stylu současných AAA titulů, ale o zachování ducha originálu. Temná atmosféra zničeného světa, černý humor a důraz na lore připomínají první Fallout 1–2, ale také další dobové klenoty jako Planescape: Torment, Icewind Dale či Baldur’s Gate II – hry, které definovaly žánr díky bohatému příběhu, silné stylizaci a tvůrčí odvaze. Bakersfield tuto “oldschool” filozofii převzal a přetavil ji do podoby akční hry. I když jde o střílečku, snaží se zachovat RPG prvky původních Falloutů: všimli jsme si například implementace dialogů, textových popisků prostředí, a autor naznačil i možnost využití ověřených mechanik jako jsou skill-checky při konverzacích či inventář s lootem (inspirované Fallout: New Vegas a dalšími díly). To vše zabaleno do retro grafiky, která v hráčích vyvolává příjemnou nostalgii.

Fallout: Bakersfield tak nepřímo připomíná, proč byly koncem 90. let hry jako Fallout, Planescape či Baldur’s Gate tak výjimečné – dokázaly hráče zcela pohltit svým světem a nabídnout zážitky, na které se nezapomíná. I po téměř 30 letech od vydání prvního Falloutu zůstává jeho komunita aktivní a plná vášně. Zatímco Bethesda dnes udržuje sérii při životě online akcí Fallout 76, právě fanoušci jako Berezin pomáhají uchovávat ducha klasických Falloutů pro další generace. Fallout: Bakersfield je z řady těchto projektů jedním z nejambicióznějších a nejviditelnějších – a pokud se jej podaří dotáhnout do konce, může se stát povinnou jízdou pro každého milovníka starých RPG i svižných retro stříleček. S trochou nadsázky lze říci, že díky nadšencům kolem Bakersfieldu duch Interplay éry stále žije a War. War never changes…

Zdroj: Oficiální trailer Fallout: Bakersfield, PCGamesN, PC Gamer, Notebookcheck, DSOGaming, G2A News.

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:
×

Splátková kalkulačka ESSOX